Taksiala vaatii lisää valvontaa: “Menkää katsomaan viikonloppuna Helsingin Asema-aukiota”

Taksialan työntekijät ja yrittäjät ovat aloittaneet kansalaisaloitteen, jolla se toivoo taksialalle lisää valvontaa ja turvallisuuden luottamuksen palauttamista. Aloitteen mukaan taksitoimialaa koskevaa lainsäädäntöä tulee kehittää alan viranomaisvalvonnan osalta siten, että Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin yhteyteen perustetaan valtakunnallinen ja tehokas Taksitarkastajayksikkö.
Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Laurialan mukaan Taksitarkastajayksikkö ratkaisee nimenomaan viranomaisvalvonnan puutteita.
– Tuntuvaa, pitkäkestoista, tehokasta ja toimivaa viranomaisvalvontaa ei riittävästi ole. Kun palautettaisiin tällaiset valtakunnalliset taksitarkastajat toimeen laajoin toimivaltuutuksin, niin valvonta alalla yleisesti paranisi. Tarvitaan viranomaisvalvoja, joka on uskottava.
Lauriala kertoo, kuinka vähäisen valvonnan vuoksi jokainen voi lukea uutisista rikoksista, ongelmista tai harmaasta taloudesta.
– Menkää katsomaan viikonloppuiltana Helsingin asema-aukion taksiaseman toimintaa huutokauppoineen, kaupusteluineen, jopa asiakkaiden väkisin ohjaamista autoihin.
Tämä ei Laurialan mukaan kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö alalla yhä olisi myös hyviä ja laadukkaita yrittäjiä.
– Ongelmat ovat paisuneet nyt vain liian suuriksi. Tarvitaan turvallisuuden, valvonnan ja luottamuksen palautus. Plus konkreettisia järeitä lainsäädännöllisiä toimenpiteitä, jotta tämä taksimaailma saadaan yleisesti kuntoon.
Laurialan mielestä Traficomin yhteyteen perustettava taksitarkastusyksikkö olisi siinä mielessä tehokas, että heillä viranomaisena olisi laajat toimivaltuudet.
– Yksikkö pääsisi kaikkiin rekistereihin, voisi tarkistaa sieltä taksiyrittäjän verotiedot, liikennöintiluvat, rikosrekisterit ja esimerkiksi onko työnantajavelvoitteet hoidettu asianmukaisesti, Lauriala visioi.
Luottamus kuljettajaan epäilyttää
Turkulaisen taksiyrittäjän Joni Heikkilän 70-luvun Datsun on harvinainen näky taksijonossa. Hän kertoo, kuinka luottamus on nykyään lähes jokaisen asiakkaan puheenaihe.
– Kyllä minulle tästä melkein jokainen asiakas avautuu, luottamuksen pula on kyllä kova.
Datsun toimii Heikkilän mukaan asiakasmagneettina. Hän pääsee harvoin tolpalla jonossa ensimmäiseksi, sillä asiakkaat haluavat hypätä jonon välistä nimenomaan Datsunin kyytiin.
– Ajelin juuri Ruisrockiin asiakkaita. Siellä asiakkaat kilpailutti takseja ja ison taksikonsernin edustaja hävisi minulle tarjouskilpailun. Alueen järjestyksenvalvojan mukaan näin ei saanut toimia, enkä tämän jälkeen saanut enää ajaa alueelle. Vedenpitävää perusteluja tälle en koskaan saanut.
Heikkilä kertoo, kuinka Helsingissä ajaessaan hän on todistanut taksijonossa kovaa taistelua asiakkaista, jopa käsirysyä.
– Onneksi sellaista ei Turussa ole ainakaan pahemmin, Heikkilä summaa.