VR: Kaaosta ei tule, kuljettajapula helpottaa viimeistään keväällä

Kuten AlfaTV Uutiset eilen kertoi, on VR Lähiliikenteen ja veturinkuljettajien työehtoriita tuntunut viime viikkoina raiteilla junien peruuntumisina ja myöhästymisinä. VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola ei kuitenkaan usko talven tullen kaaokseen raiteilla, kuten Rautatiealan unionin puheenjohtaja Tero Palomäki.

-Talven suhteen on tehty melko iso varautuminen yhdessä Fintrafficin ja Väylän kanssa. Listalla on  sata eri toimenpidettä, lisäksi on aiempaa paremmin varauduttu sekä junakaluston talvihuolloilla ja sulatusaikatauluilla. Aika paljon on tehty sen eteen, että talvi onnistuisi. Ja mitä tulee kuljettajien määrään, meillä on tehty sisäisiä järjestelyjä ja tilanne helpoottaa hieman jo ennen uusien kuljettajien tuloa. 

Taustalla kuljettajapulassa on lähiliikenteen kilpailuttaminen:

-Tämä on ensimmäinen kilpailutettu kokonaisuus Suomen matkustajaliikenteessä. Kilpailun avautuminen on tuonut mukanaan sen, että lähiliikennevuoroihin on viety tehostamisia. Mutta edelleenkin työ on kohtuullista ja taukoja on ihan TES:in mukaan. Ymmärrän kyllä, että kuljettajia voi harmittaa.

-Kesän jälkeen meillä on ollut normaalia enemmän poistumaa, ei niinkään talosta ulos, vaan opintovapaille ja muihin tehtäviin. Se on suurin syy tämän hetken tilanteeseen. Ylitöitä tehdään, mutta se ei riitä tilanteessa, jossa jo lähtökohtaisesti on liian vähän kuljettajia. 

Uusia kuljettajia maaliskuussa

Veturinkuljettajan työ kiinnostaa yhä, kertoo Punola: 

-Käynnistimme jo elokuussa rekrytoinnin, kun huomasimme että syksy alkaa mennä liian tiukille. Olemme saaneet erittäin hyvin hakemuksia, yli 400 halukasta on hakenut veturinkuljettajan tehtäviin. Olemme valinneet sieltä parhaat ja ensimmäinen ryhmä on jo kurssilla. He pääsevät aloittamaan junan ajamisen maaliskuun alussa HSL-alueella. Sen jälkeen ei enää pitäisi tulla peruutuksia kuljettajapulan takia.  

Peruutukset vain prosenteissa

Joidenkin päivien runsaista peruutuksista huolimatta niiden kokonaismäärä ei Punolan mukaan ole kovin korkea:

-Yhteensä peruutuksia ja myöhästymisiä on vain muutama prosentti kokonaismäärästä, joinakin päivinä ei sitäkään. Ajamme kuitenkin lähiliikennealueella yli 900 junavuoroa pöivässä. Toki jokainen peruutus ja myöhästyminen on liikaa, mutta yleensä seuraava juna menee melko pian. 

Myöhästymisistä ja peruutuksista tiedottamisenkin Punola näkee sujuvan hyvin:

-Kun meille tulee tieto että kuljettaja on vaikka sairaana, niin se tieto siirretään järjestelmään ja Fintraffic saa tiedon välittömästi. Ja siitä se menee asemien infotauluille saman tien. Täysin poikkeustapauksissa, kun useampia junia, vaikkapa asetinlaitevian takia joudutaan perumaan, niin silloin laitamme ihmisiä asemalle kertomaan. Esimerkiksi konduktöörit jalkautuvat rautatieasemalle ja kertovat ihmisille peruutuksista ja siitä, mitkä junat kulkevat. Konduktöörit saavat valtavan hyvää palautetta työstään. 

Keskusteluyhteyttä junankuljettajien kanssa Punola luonnehtii ihan hyväksi:

-Oikeusprosessi etenee omaa tahtiaan. Olemme tehneet kuljettajien toivomia muutoksia niin pitkälle kuin olemme pystyneet. Keskusteluyhteys on ollut koko ajan ihan hyvä, yritämme kaikki saada junavuorot toimimaan mahdollisimman hyvin. 

Toimitus

Toimitus